Методические рекомендации стр. Образцы экзаменационных материалов стр. 9



Скачать 143.02 Kb.
страница1/3
Дата22.06.2019
Размер143.02 Kb.
ТипМетодические рекомендации
  1   2   3

ГУ ВШЭ

Факультет экономики

Кафедра английского языка

Самостоятельная подготовка

к кандидатскому экзамену по английскому языку

(учебно-методическое пособие)

Шевлякова О.Н.

2009

Содержание:



  1. Методические рекомендации ………………………………… стр. 3 - 7

  2. Образцы экзаменационных материалов ……………………… стр. 7 - 9

  3. Тексты для подготовки к экзамену …………………………… стр. 9 -21

4. Литература ……………………………………………………… стр. 22

Кандидатский экзамен проводится в два этапа.

1-й этап, обеспечивающий допуск ко 2-му этапу:

  1. аспирант (соискатель) выполняет письменный перевод оригинального научного текста по узкой специальности на русский язык. Текст аспирант выбирает сам в зависимости от темы его исследования. Объем текста – 15 000 печатных знаков или 7-8 страниц (1 экземпляр оригинального текста и 1 экземпляр перевода сдается на кафедру до 1 мая текущего года) (см. Приложение 1.1), а также к переводу необходимо подготовить доклад на английском языке по проблемам исследовательской тематики (Research project statement) объемом 1,5 - 2 страницы (1 экземпляр сдается на кафедру до 1 мая текущего года ) , либо делается устная презентация на занятии), (см. Приложение 1.2).

  2. аспирант (соискатель) может быть допущен ко второму этапу без выполнения вышеуказанных заданий, при условии подготовки научной статьи или доклада на английском языке и/или выступления на научной конференции (статья/доклад предъявляется преподавателю до 1 мая текущего года .)

  3. Участники международных магистерских программ, подготовившие версию своего диплома на английском языке, допускаются к сдаче устного кандидатского экзамена без выполнения заданий, обозначенных в пункте 1 (диплом предъявляется преподавателю до 1 мая текущего года )

  4. Допуск аспиранта (соискателя) ко 2-ому этапу (устному экзамену) производится на основании ЗАЧЕТА преподавателя, проверившего выполнение заданий 1-ого этапа (до 1 мая текущего года)

2-й этап, устный экзамен:

  1. Изучающее чтение оригинального текста по специальности. Объем 2500 -3000 печатных знаков. Время выполнения работы - 45-60 минут. Форма проверки - передача основного содержания текста на английском языке в форме резюме по плану, составленному во время подготовки.

Оценивается умение максимально точно и адекватно извлекать основную информацию, содержащуюся в тексте, проводить обобщения и анализ, формулировать отношение к содержанию.

Это задание сформулировано в билете следующим образом:

“Study and reproduce the text. Pass your judgement on the content.”


  1. Беглое чтение оригинального текста по специальности. Объем 1000 - 1500 печатных знаков. Время выполнения 2-3 минуты. Форма проверки - передача извлеченной информации на английском языке.

Оценивается умение в течение короткого времени определить круг рассматриваемых в тексте вопросов, выявить основные положения автора и изложить их в краткой форме. Это задание сформулировано следующим образом:“Scan the text and report on the information it gives.”

  1. Беседа с экзаменаторами на английском языке по вопросам, связанным со специальностью и научной работой аспиранта (соискателя).

Оцениваются навыки владения неподготовленной диалогической речью с точки зрения адекватной реализации коммуникативного намерения, логичности, связности, нормативности высказывания.

Организация подготовки к сдаче кандидатского экзамена


В целях успешной подготовки к сдаче экзамена аспирантам (соискателям) рекомендуется регулярно посещать занятия, организуемые кафедрой – по расписанию.

Преподаватели:



  • к.ф.н., доцент Ляпунова Елена Эммануиловна

  • к.ф.н., доцент Шевлякова Ольга Николаевна

Возможна самостоятельная подготовка к экзамену. Следует утвердить индивидуальный график подготовки у преподавателя, руководствоваться данными методическими рекомендациями и получать консультативную помощь у преподавателя.

По всем вопросам обращаться на кафедру английского языка на факультете экономики – Покровский бульвар, 11, корпус Ж, 5 этаж, к. 527, тел. 621-11-73; e-mail: nsokova@hse.ru


Приложение 1.1


а) Сдаваемый на проверку перевод оригинального научного текста по специальности должен иметь титульный лист следующей формы:

Государственный университет – Высшая школа экономики

ФАКУЛЬТЕТ ЭКОНОМИКИ

Кафедра английского языка



Перевод текста: David F. Bradford.

Reforming Budgetary Language.

NBER Working Paper Series.

Working Paper 8500.
Выполнил: аспирант (соискатель) Иванов И.И.

Проверил:


Дата сдачи:

б) Перевод должен быть адекватным, без смысловых искажений и соответствовать норме русского языка, включая употребление терминов.

c) Аспирант (соискатель) должен выбрать текст самостоятельно, исходя из тематики своей диссертации. Это может быть литература, рекомендованная научным руководителем. Не следует выбирать текст из известных учебников, которые доступны в переводе на русский язык. В случае возникновения трудностей при переводе рекомендуется прийти на консультацию к преподавателю.

Приложение 1.2

Рекомендуемый план доклада по проблемам исследовательской тематики:

Research Project Statement


Begin the project statement with your name, department and the project title at the top of page one. Organize your statement in order of the following points, which appear in bold print, and use them as headings for sections of text in your statement:

  • Background: Introduce the research topic. Place the project in academic or professional context by referring to the major works by others on the subject.

  • Objectives: Clearly define the aims of the project.

  • Methodology: Describe the project. Explain the approach, methods and plan you will use.

  • Significance: Explain the importance of the project for the field, your home country and your own professional development.

  • Evaluation and Dissemination: Describe plans for assessment and distribution of research results in your home country and elsewhere.

Это задание нацеливает аспиранта (соискателя) на более тщательную подготовку к ответу по 3-му вопросу билета. При подготовке доклада следует особое внимание уделить поиску адекватных формулировок на английском языке, подбору необходимой терминологии. Этот текст проверяется преподавателем, которые вносит необходимые коррективы, что обеспечивает возможность более грамотного и точного ответа на экзамене при беседе по теме диссертации со специалистом.

Аспиранты (соискатели) уверенно владеющие речью на английском языке, могут ограничиться устным сообщением по теме исследования на одном из занятий по английскому языку



Получить зачёт и допуск к экзамену можно не только непосредственно перед экзаменом, но и в любое удобное время, посетив занятие или консультацию преподавателя в течение всего учебного года.

При ответе на 1-й и 2-й вопросы рекомендуется:

- излагать прочитанный текст логично и последовательно,

- использовать принятую в таких случаях фразеологию:



  1. Headline of the text

  • I’d like to present the article headlined…

  • I am going to speak about the article under the headline…

  1. Source

- The article is (comes) from…

- The article was carried (published) by…

- It is of the 1-st of October, 2008

- The author of the article is… The article is by…



c) Theme

- The article is about…



- It deals with… It covers…

- The text traces ( presents, narrates, describes, focuses on)…



d) Idea

- The author of the article stresses (urges, makes it clear) that…

- The main idea of the author is that…

- The author’s aim is… The author aims at…



  1. Judgment

  • It seems to me that…

  • I think (suppose, believe) that…

  • It is clear to me…It is obvious that..,

  • To my mind… In my opinion…



Вопросы для подготовки 3-го задания экзамена :
1) What is the topic (theme) of your research?

2) Define the aims of your research.

3) What works on the researched topic can you point out? (the background of your research)

4) Could you briefly describe your research project (the plan you are going to use)?

5) Explain the approach and methods you are going to apply.

6) How important is your research for the field you are working in?

7) Will this research affect your professional development? In what way?

8) Have you published (publicized) any of the results of your research yet?

9) Describe your plans for assessment and distribution of research results in your home country and elsewhere,
Регламент кандидатского экзамена

Состав комиссии и оценка ответа

Кандидатский экзамен сдаётся комиссии,состоящей из специалистов кафедры английского языка на факультете экономики и специалистов кафедр экономического профиля, владеющих английским языком.

Оценивается каждый из трёх ответов отдельно, в конце экзамена выводится окончательная общая оценка. Ответы оцениваются по 5-балльной шкале.

Подготовка к ответу

Для подготовки 1-го вопроса даётся 45-60 минут. Использование словарей не допускается. Экзаменуемый читает текст, составляет план ответа в любой удобной форме: вопросы, пункты, ключевые фразы. Переписывание текста не рекомендуется, так как в этом случае экзаменаторы попросят не пользоваться записями. Для подготовки 2-го вопроса выделяется 2-3 минуты. Экзаменуемый просматривает текст в присутствии комиссии, отвечает без предварительных записей.



3-й вопрос экзаменуемый отвечает без подготовки.
Образцы экзаменационных текстов

Текст 1-го вопроса
Apr 16th 2009

From The Economist print edition

American investors attempt to spur Iraq’s private sector


IN 2005 on a dusty road in Tuz, Iraq, an American solder was killed by a roadside bomb. His fellow soldiers soon discovered that the assassin was no hardened terrorist, but an unemployed father of six who had been paid $200 to plant the explosive. Such situations are not uncommon in Iraq, where high unemployment spawned many “economic insurgents”- often unideological Iraqis in need of cash, who became easy recruits. It was, in part, in response to examples like this that a trio of former military officers created the Marshall Fund, a private-­equity fund making only non-oil investments in smallish firms in Iraq. “Without thriving businesses and the jobs they create, Iraq will never be stable,” says Dan Rice, who founded the fund along with Wayne Culbreth and Andrew Eberhart. Late last year it closed on its first investment, a tomato-processing plant in the northern region of Harir.

It is profit, not patriotism, that most excites Mr Rice about Iraq. In this, he is not alone. Several multinational companies, from GE to Daimler Benz, have opened up shop in Iraq since 2007, when the country started to become safer as a result of America’s military surge. Luring these companies to Iraq are its huge reserves of oil, abundant water supplies, fertile land and strategic location. Then there are Iraq’s 30.7m citizens-all potential customers in a new consumer economy who “need and want everything from televisions to washing machines,” says Robert Kelley, one of a group of investors that is building a $120m luxury hotel in Baghdad.

That said, the insurgency in Iraq, though diminished, continues to flare. The country’s experiment with private enterprise is untested. Under Saddam Hussein’s dictatorship, the state controlled everything from interest rates to jobs at the bloated state-owned enterprises (SOEs) that dominated the economy. America began paving the way for a free market in Iraq as soon as Baghdad fell in 2003. The temporary American government abolished tariffs, freed interest rates, cut taxes and stitched together a patchwork of market-friendly bankruptcy and other rules. It also, in effect, shut down Iraq’s SOEs by restricting their access to cash, cutting employees’ pay by 60% and barring the government from doing business with them.

But a private sector failed to take root. In 2006, with unemployment and underemployment in Iraq well over 50%, according to government estimates, the American administration changed course. It created the Task Force for Business and Stability Operations in Iraq to jump-start the private sector, this time from the bottom up. The hope was that helping to create self­sustaining businesses and, with them, jobs, would give Iraqis - including economic insurgents - ­a stake in the country’s stability. It started by ensuring that American contracts went directly to Iraqi businesses. Since 2006, $2 billion of American contracts have been signed with over 5,000 private Iraqi firms. Next on the agenda was to undo some of the damage from earlier American policies. The Task Force received $50m in both 2007 and 2008 to restore production in Iraq’s 60 SOEs, some of which were running at 10% of capacity or less.

The Task Force’s most difficult job, however, was to find companies and investors to put capital and know-how into Iraq’s SOEs and private firms. It began arranging visits to Iraq for potential investors from around the world. It provided transport, security, food, offices and accommodation in Baghdad’s green zone, even today the only part of Baghdad where visitors from the West are reasonably safe. And it made introductions to government officials and potential Iraqi business partners.

Текст 2-го вопроса

India and China are creating millions of entrepreneurs

GURCHARAN DAS, an Indian venture capitalist, consultant and author, tells a story about stopping at a roadside cafe in southern India and chatting to a 14-year-old boy who was waiting at tables. The boy said that he needed the money to pay for computer lessons. His ultimate ambition was to run a computer company just like his hero, Bilgay, the richest man in the world. He may have got the name slightly wrong, but the sentiment was spot on.

Over the past couple of decades India has been transformed into a land of uncaged entrepreneurs. Everybody knows about companies like Infosys, but there is more to Indian entrepreneurialism than software. Bollywood produces 1,000 films a year that are watched by 3.6 billion people (the figures for Hollywood are 700 and 2.6 billion). The Narayana Hrudayalaya hospital, founded by Devi Shetty on the outskirts of Bangalore, is turning heart surgery into a Wal-Mart-like business. Kingfisher beer is popular wherever spicy curries are eaten. The global slowdown will no doubt pose serious problems for India. But the country’s mood has changed fundamentally since the government began opening up the economy in 1991: fatalism has been replaced by can-do optimism.

India has drawn heavily on its expatriate population, particularly the 1m who live in America to kickstart its entrepreneurial economy. Rajat Gupta, a former head of McKinsey, did as much as anybody to create the Indian Business School in Hyderabad. Gururaj Deshpande, who sold his company, Cascade Communications, to Ascend for $3.7 billion, is a ubiquitous cheerleader for entrepreneurialism. Draper International, which in 1995 became the first foreign venture-capital fund to invest in India, relied on money from Silicon Valley’s Indian community.



Тексты для подготовки к экзамену

The following procedures (to be used independently, or in class) can be recommended to make the work on the texts productive:
Task 1: Study the headline of the text, make a note of the source and the author (if indicated).
Task 2: Scan the text to understand the topic in the focus and the main points of the author

( 4-5 minutes).


Task 3: Read the text closely, paragraph after paragraph, with a view to understanding every detail of the text. Use a dictionary ( an English-English dictionary is advisable). Be prepared to translate any part of the text.

Task 4: Compile a glossary of the essential vocabulary, which is crucial for the

understanding of the text.


Task 5: Reproduce the contexts in which the essential words and phrases are used in the text.
Task 6: Write a plan of your prospective answer. The plan can be written in any form

convenient for you – points, questions, or just key words and phrases.


Task 7: Give a summary of the text using the phraseology,recommended on p.6 of

this methodical aid. At the end of your answer pass your judgment on the situation and the ideas contained in the text, suggest your own interpretation of the situation and solutions of the problems raised by the author.



Каталог: data -> 2009
2009 -> Психология индивидуальности
2009 -> Глоссарий
2009 -> []
2009 -> Целью курса является усвоение студентами современных представлений об \\реформ в экономике
2009 -> Серп «социальная история россии XX века»
2009 -> Методические рекомендации стр. образцы экзаменационных материалов стр. 6- 7
2009 -> Программа дисциплины «История западной культуры»
2009 -> Эта мысль о собственной мысли, понимание своего собственного непонимания есть самое неотразимое доказательство моей причастности чему-то такому, что во сто крат больше меня, и значит, доказательство моего бессмертия…
2009 -> Программа дисциплины «История западной культуры»


Поделитесь с Вашими друзьями:
  1   2   3


База данных защищена авторским правом ©vossta.ru 2019
обратиться к администрации

    Главная страница